Co mám v košíku?

Zavřít

Abstraktní akrylové obrazy - zaručený originál

Před dvěma lety jsem pro sebe objevila novou techniku - Acrylic swipe, česky volně přeloženo jako Roztírání akrylu. Dají se tak tvořit nádherné abstraktní obrazy pomocí náhodného mísení barev přímo na plátně.

Acrylic

 

Co mne na této technice tak zaujalo?

Mezi všemi jinými, proč právě "Acrylic swipe"?

Vznikají nádherné, mnohabarevné struktury

Mám ráda barvy. Asi jako každý výtvarník. U těchto obrazů si člověk vystačí pouze s pár základními barvami, které si sám míchá v nádobkách podle svého vkusu. Ale nejen to - ony se dokonce míchají následně i samy na plátně tím, jak se rozlévají a roztírají do sebe. Více než kdy jindy hraje v těchto obrazech roli intuice. Tvořivost a fantazie převažuje nad rozumem. A co je nejlepší, téměř bez práce se s trochou štěstí samy "malují" bubliny a geometrické struktury lahodící lidskému oku. Konečná barevnost a obraz je z velké části dílem náhody. Akrylový swipe je prostě kontrolovaný chaos a míra kontroly závisí na vás.

Je zde velký prostor k objevování

Na zahraničním internetu se dá najít miliony videí a návodů, jak vytvořit správnou akrylovou abstrakci. Tisíce "receptů" jak míchat do sebe barvy, floetrol, silikon. Jak moc transparentní barvy použít, co se dá vytvořit všechno za efekty. Přesto pokaždé vzniká úplně jiný obraz. Technika Acrylic swipe je více než co jiného o zkušenostech a objevování chemické podstaty jednotlivých barev a přísad. Je zde velký prostor k teoretickému studování a tedy opravdové znalosti akrylu a jeho možností. Cítím se znovu jako student, před kterým leží dlouhá, široká a krásná cesta. Mnoho obrazů vzniká díky zkušenosti a intuici s barvami a ovládnout tuto techniku a "ohnout" tak proces náhody ke svému prospěchu je výzva, která mne baví.

Konečná abstrakce je překvapením

Je mnoho typů přístupu k těmto obrazům, od absolutní náhody, kdy se barvy smíchají do jednoho velkého kelímku a nechají se jednoduše roztéct po plátně (to je acrylic pouring v původním znění) až po řízený swipe, kdy se barvy táhnou něčím pevným po plátně. Mně zatím učaroval swipe spíše řízený, o to těžší je ale mé studium a má práce. Přesto, že se snažím korigovat a směrovat tok barvy, konečná abstrakce je i pro mě překvapením a napětím. Vytvářet obraz je pro mne opravdu psychicky velmi náročné na soustředění. Tím spíše, že mám ráda věci pod kontrolou, tak se snažím barvy hodně řídit.

Zahození štětců

Staří mistři by se asi divili, že dnes umělci malují bez štětce, ale kdyby objevili swipe, taky by je v tu chvíli zahodili. Na opravdový swipe nepotřebujete štětec, ale pouze intuici, správné barvy,média a požehnání. V případě řízeného swipu ještě něco na roztírání, já používám škrabku na stěny a špachtli.  Ale přiznám se, s tím zahozením štětců trochu nadsázím. Ráda totiž obrazy dotvářím a domalovávám. To je ten hlavní rozdíl, čím se mé obrazy liší od ostatních swipů a pouringů. Struktury rozehrávají mou fantazii a dávají mi prostor k novým obrazům na již vzniklém podkladu.

Ačkoliv jsem zatím naprosto nadšená, musím zde zmínit i nevýhody této techniky

Nevýhody Acrylic swipe

Cena obrazu

Abstrakce malovaná pomocí acrylic swipu je poměrně drahá na materiál. Na jeden obraz se spotřebuje asi tolik barev, kolik mi běžně vydrželo při neplýtvání půl roku. Snažím se být člověk šetrný k životnímu prostředí. Při řízeném swipu je to určitě o polovinu méně barev, než při náhodném, ale i tak by se z tekoucích zbytků dalo pomalovat ještě jedno plátno.

Nepořádek

Při tvoření obrazu je třeba mít dostatečně velký odkládací prostor a hlavně dobrou podložku. Já používám plastový ubrus a poté přímo pod obraz staré letáky na vyhození. U pláten menších než 30*30 cm někdy lidi používají různé tácky se zvýšenými okraji, aby barva netekla všude kolem. Na internetu jen zřídka kdy člověk najde dílko větší než právě 30*30 cm kvůli správné tvorbě ok a množství barvy a hlavně nutnosti mít při pouringu dílko v rukách a pomalu s ním při tvorbě ok otáčet. Mne naopak baví velké formáty. Největší swipe, který jsem dělala byl na plátně 90*120 cm a musela jsem si najít prostor alespoň 2 krát 2 metry pro odkládání barev.

Doba schnutí

Klasické olejovky sice nic v délce schnutí nepřekoná, ale i tak je doba schnutí swipu třeba den či dva, než se do něj dá vstupovat. Což je na lidi s mou (ne)trpělivostí skvělá škola. Obraz musí schnout v horizontální poloze, nesmí do něj padat vlasy, chlupy, prach..Schnutí obrazu je v mém domácím ateliéru kvůli přítomnosti dětí ten nejkrizovější moment.

_____________________________________________________________________________________________________________________

Novinka - Kurz Acrylic swipe, bližší informace najdete ZDE

 

 

 

 



< zpět

Hello You!

Join our mailing list